Inloggen Registreren

Artikel: ’Ho’ tegen de milieuzones

Gemeenten moeten van hun strijd tegen de automobilist geen wedstrijdje ’ver plassen’ maken. Die waarschuwing geeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in een interview met De Telegraaf.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen is een wedloop ontstaan tussen steden om ’vervuilers’ zo streng mogelijk aan te pakken. Er komt mogelijk nog veel meer: vooral linkse partijen denken kiezers te kunnen trekken door de automobilist het leven zuur te maken. Zo ontstaat een wirwar van allerlei type milieuzones. 

Lees verder op telegraaf.nl

Metadata
’Ho’ tegen de milieuzones
- telegraaf.nl
Stad: Den Haag

Comments (1)

  1. Bas Hendriksen:
    Expert
    20-03-2018 15:51

    Het is wellicht een kwestie van framing, maar met een zin als “Bovendien is de sfeer bij de lokale verkiezingen bij een aantal politieke partijen omgeslagen: zij keren zich tégen de automobilist en beroepschauffeur.” wordt elke nuance meteen overboord gegooid: Alles wat vóór een ander vervoermiddel dan de auto wordt gedaan, is tegen de auto en de automobilist. En bij partijen als GroenLinks, D66 en de ChristenUnie is de lokale focus op fietsen en wandelen als primaire binnenstedelijke vervoerswijzen al langer aan de gang, dus van de aangekondigde omslag is in 2018 zeker geen sprake, hooguit van een verbreding en/of verdieping.

    De inzet van een aantal grote steden om de gezondheid van hun inwoners serieus te nemen en te beschermen tegen een aantal grote boosdoeners, zoals 17 jaar oude dieselauto’s, vrachtwagens met een verouderde euro-classificatie en snorscooters, wordt door de journalist gepresenteerd als een wedloop. Dat is het niet: elke gemeente heeft het recht om zijn eigen beleidsmaatregelen te nemen, en elke gemeente maakt daarin zijn eigen afwegingen zodat een maatregel op onderdelen kan verschillen.

    Het zou inderdaad beter zijn wanneer alle steden dezelfde toegangseisen stellen aan de auto’s en vrachtwagens die het centrumgebied in willen rijden, dat maakt het voor de landelijk rijdende chauffeurs overzichtelijker. Maar het belang van die groep moet niet overdreven worden: de helft van de autoritten heeft een maximale afstand van 7,5 kilometer en is dus lokaal: Veel mensen zullen praktisch nooit in aanraking komen met meer dan één milieuzone.

    Afstanden tot 7,5 kilometer zijn bovendien prima af te leggen op de (elektrische) fiets. In stedelijk gebied bovendien vaak sneller, maar zeker goedkoper en beter voor de gezondheid. (zie o.a. http://fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Fietsfeiten van het ministerie van I&W). Zouden meer mensen op die korte afstanden kiezen voor de fiets, dan vermindert dat de druk op de snelwegen en kunnen de mensen die echt de auto nodig hebben of langere afstanden moeten afleggen, sneller doorrijden. Bereikbaarheid is breder dan alleen autobereikbaarheid: Immers, zouden alle mensen die nu op de fiets of in het OV zitten massaal in de auto stappen, dan staan we met zijn allen muurvast.

    Overigens worden er in coalitieprogramma’s nooit onomkeerbare besluiten genomen, maar wordt door een aantal partijen de intentie vastgelegd hoe toekomstig beleid vormgegeven zou moeten worden. De gemeenteraad kan daarover op een later moment een ander besluit nemen, bijvoorbeeld als gevolg van voortschrijdend inzicht.





Toegestaande tags: <b><i><br>Voeg een nieuwe reactie toe: